مشاور برند، brand consulting، مشاور تحقیقات بازاریابی، مشاور تبلیغات، مشاور مدیریت، مشاور بازاریابی
مشاوران خلاق بازاریابی فروش
مشاوران خلاق مدیریت بازاریابی، برند، فروش، تبلیغات و بازرگانی چه خصوصیاتی دارند.
ویژگیهای مشاوران خلاق بازاریابی، فروش، برندینگ، تحقیقات بازاریابی وتبلیغات
تهیه تالیف وترجمه: علی خویه
منابع: کتاب اصول مشاور مدیریت، اصول دکتری بازاریابی وکتاب مشاور بازاریابی و فروش، ترجمه و تالیف: علی خویه 1392---- www.gmas.ir, www.khooyeh.cm, www.khooyeh.ir
آیا
مشاوران خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند؟
بررسی نشان می دهد که هر چند مشاوران خلاق از هوش بالاتر از متوسط برخوردار هستند،اما
برای اینکه فرد بسیار خلاق باشد ضرورتا نباید نابغه باشد(نیکولز ۱۹۷۲).مشاوران خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیع می
دهند،پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند...
مشاوران خلاق بازاریابی فروش
مشاوران خلاق مدیریت بازاریابی، برند، فروش، تبلیغات و بازرگانی چه خصوصیای دارند.
ویژگیهای مشاوران خلاق بازاریابی، فروش، برندینگ، تحقیقات بازاریابی وتبلیغات
مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی چه ویژگیهایی دارند؟
علاوه بر توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی
کردن افکار گوناگون در این مشاوران بیش از
دیگران است .
مشاوران خلاق در یکی کردن تفکر کلامی با تفکر بصری
(کرشنر ولجر۱۹۵۸) و تفکر منطقی و تخیلی (سالتر ۱۹۸۰) سرآمدتر از مشاوران غیر خلاق هستند.
مشاوران خلاق بیشتر به وسیله علایق درونی خود نسبت به
کارهای خلاق برانگیخته می شوند تا عوامل بیرونی نظیر شهرت ،پول یا تایید دیگران.در
واقع ،وقتی دلایل بیرونی باعث انجام کارهایی می شود که ذاتا جزو کارهای فکری خلاق
به حساب می آید،ممکن است شخص انگیزه خود را برای انجام آن از دست بدهد.
علاوه بر موارد فوق مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی، ویژگیهای دیگری نیز دارند که آنها را از سایر مشاوران متمایز می کند این ویژگیها عبارتند از:
۱) مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی،، بخش عمده ای از وقت خود را صرف توجه دقیق به اطاف خود می
کنند و از این طریق سوژه های جدیدی برای فکر کردن پیدا می کنند.
۲) مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی،بسیار کنجکاو بوده و به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده
،جدید و ناشناخته و عجیب هستند.به همین سبب آنها در مقایسه با مشاوران ی که از
توانایی خلاقیت کمتری برخوردار هستند،سوالات بیشتر و پیچیده تری را مطرح می کنند.این
ویژگی را به سادگی در بچه ها می توان تشخیص داد.
۳) حل مشکلات و مسائل توسط مشاوران خلاق از اصالت خاصی برخوردار است.
۴) افراد و مشاوران خلاق انعطاف پذیر هستند و در ارائه راه حل و
اندیشه بکر و بدیع آمادگی بسیار دارند(گلیفورد ۱۹۵۹) آنها با استفاده از این ویژگی
،توانایی تعقیب و دستیابی به راه حل مشکل را از راه های مختلف دارا هستند.
۵) مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی، به استقلال و ناهمنوایی تمایل دارند و در مواردی که
دستورهایی بر خلاف میل و یا اعتقادات خود دریافت کنند به سرپیچی از آنها تمایل
نشان می دهند به این سبب اعمال مدیریت در مورد مشاوران خلاق بسیار دشوار است (آنها اگرچه به دستور گرفتن از دیگران
اعتقاد ندارند، نیاز مبرم به مورد پذیرش واقع شدن دارند، زیرا این احساس برای آنها
آرامش خاطر دلپذیری را ایجاد می کند. ضمنا آگاهی به این مطلب که اندیشه هایشان مورد
قبول واقع شده ،اتکاء به نفس زایدالوصف در آنان ایجاد می کند.
۶) مشاوران خلاق ، مسائل پیچیده را به مسائل ساده ترجیح می
دهند و با علاقمندی بسیار برای یافتن راه حل می کوشند.
۷) بر اساس نظریه وایت (۱۹۶۹) افراد و مشاوران
خلاق علی رغم استنباط دیگران ، بسیار فعال
نبوده،با مقایسه با دیگران از هوش و ذکاوت خارق العاده نیز برخوردارنیستند.هوش یکی
از پیش نیاز های خلاقیت است و پایین بودن درجه هوشی فرد معمولا به پایین قرار
گرفتن ویژگی خلاقیت منجر می شود ،اما هوش سرشار نیز دلالت بر خلاق بودن شخص نمی
کند.کرتاگنبرگ(۱۹۷۲) بر این عقیده است که اشخاص دارای هوش پایین عموما از نظر خلاقیت نیز
ناتوانند و خلاقیت در مشاوران دارای هوش
کمی بالاتر از میانگین بیشتر مشاهده شده است .در این مورد گرتزل(۱۹۶۲) معتقد است
که اشخاص باهوش و ذکاوت خوب در مدارج تحصیلی ،بسیار خوب عمل می کنند ولی شاهد کیفی
که دلالت بر خلاقیت آنها بکند بسیار کم است.به طور خلاصه پژوهشگران به یک رابطه یا
همبستگی
نسبتا کم بین هوش و خلاقیت دست یافته
اند(آناستاری و شیفر ۱۹۷۱،گتزل و جکسن،۱۹۶۲).
۸) مسائل و وضعیت هایی را می بیند که
قبلا مورد توجه قرار نگرفته است و فکرهای بکری را ارائه می دهد.اصولا یک فرد خلاق
بی تفاوت از کنار مسائل نمی گذرد و محیط پیرامون را همیشه با دقت مورد توجه قرار
می دهد.
۹) ایده ها و تجربیات حاصل از منابع
گوناگون را به هم ربط می دهد و آنها را بر مبنای مزیتشان مورد بررسی قرار می
دهد.چراکه ارائه فکر مشکل نیست بلکه ارائه فکر و ایده های سودآور،مفید،باصرفه و...
مشکل خواهد بود.
۱۰) معمولا چندین شق (بدیل) برای هر موضوع
معین دارند،به عبارتی سلاست فکر دارند.یکی از مهمترین ویژگی مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی، داشتن سلاست فکر است به طوری که همزمان در مورد یک مساله
چندین فکر و راه حل را داشته باشد.
۱۱) نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می
کنند و محدود به رسم و عادت نمی شوند.از طرف دیگر تداوم حیات سازمانها به بازسازی
آنها بستگی دارد،بازسازی سازمانها از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح
و بهبود روشها ی حصول این اهداف انجام می شود ،بدون بازسازی ،سازمان نمی تواند
دوام زیادی بیاورد و بازسازی هم جز از طریق نوآوری که خود ثمره خلاقیت است ،میسر
نیست.بنابراین سازمان ها برای ادامه حیات و بقای خود به بازسازی از طریق خلاقیت نیازمندند،خلاقیت
در سازمان کار نیروهای خلاق است این نیروهای خلاق در تمام سازمانها به وفور یافت
می شوند. هنر مدیر موفق در این سازمان شناسایی و از وجود آنها برای بهبود و
بازسازی سازمان استفاده نماید ،ویژگیهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد می
تواند راهگشای بسیاری از مدیران باشد چه بسا بعضی از این ویژگیها در نگاه اول به
عنوان یک ضعف ممکن است به حساب بیاید.مدیران امروزی ما باید به این نکته توجه
داشته باشند که موانعی برای بروز خلاقیت وجود دارد که بحث مفصلی را می طلبد و
پرداختن به آنها خارج از این مقاله است اما مهمترین آنها عبارتند از :
۱) عدم اعتماد به نفس
۲) ترس از انتقاد و شکست
۳) تمایل به همرنگی و همگونی
۴) عدم تمرکز ذهنی و...
باید این نکته را قبول کنیم که همگی
ما عادت زده ایم بنابراین مدیریت سازمان باید همیشه از بروز ایده ها و فکر های
جدید استقبال نماید و مشاوران خلاق را تشویق
کند.برای اینکه خلاقیت به وقوع بپیوندد، باید چنان نگرشی وجود داشته باشد تا از
پیشنهادهایی که مبتنی بر تغییر شرایط موجودند،استقبال کند،یک نگاه سرد یا بهت زده
رئیس به زیردستی که پیشنهادی ارائه کرده است به وی می فهماند که دیگر از این نوع
پیشنهادها ندهد.جدای از اینکه نظر مدیریت و زبان و ظاهر درباره خلاقیت چیست
؟-طرفداری می کند یا مخالفت-ملاک اصلی برای پیشنهاد دهنده ،آن چیزی است که مدیر در
عمل انجام می دهد،نه سخن او. متاسفانه در نظام اداری ما کم نیستند مدیرانی که خود را عقل کل
می دانند و کارمندان را مشاوران ی که مجبورند دستورات غیر منطقی آنها را اجرا
کنند.این مدیران یکی از مهمترین موانع خلاقیت و نوآوری در نظام اداری هستند باشد
که ان شاء ا... در برنامه سوم توسعه که یکی از مهمترین محورها ی آن تحول اداری است
به این نکات نیز توجه شود و شایسته سالاری که همیشه غریب بوده این بار به آشنایی
برای همه تبدیل شود.
خلاقیت می
تواند به سادگی چنین تعریف شود: ظرفیت برای رسیدن به ایده هایی که در خدمت یک هدف
قرار می گیرند. بنابراین خلاقیت؛ یکی از مهمترین منابع نو آوری است.خلاقیت در
ایجاد نوآوری و پیشرفت و بهبود درزندگی کاری، اقتصاد و صنعت نقشی اساسی دارد.جای
تعجب نیست که اغلب کارفرماها، به دنبال استخدام کارکنان خلاق در زمینه هایی هستند
که بتوانند ایده ها و پیشنهادات موثرتری برای تولید و یا بهبود محصولات و خدمات و
روشهای جدید ارائه بدهند.
شخصیت خلاق در زمینه مشاوره مدیریت،
بازاریابی، فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی،
پروفسور مارتینسن از موسسه تجارت نروژ
که دومین موسسه مهم آموزش بیزنس و تجارت در اروپاست، یک مطالعه پژوهشی را در این
زمینه راهبرد کرده است که برای ایجاد یک پروفایل و پرونده شخصیتی برای مشاوران خلاق در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، برند،
تبلیغات و روابط عمومی، تلاش می کند و می خواهد به این سوال پاسخ دهد که :اشخاص و مشاوران
خلاق با چه ویژگی های شخصیتی، شناخته و مشخص می شوند؟
این تحقیق بر روی 481 نفر با پس زمینه
های متفاوت انجام گرفت که شامل گروههایی با میزان و درجات مختلفی از خلاقیت بود.
این گروهها شامل دسته هایی از هنرمندان بازیگر، موسیقی دان، دانشجویان رشته بیزنس
و تجارت و حتی مدیران و استادان دانشگاه هم می شد.
در این پروژه، پژوهشگران خلاقیت، دسته
بندی ها و نقشه هایی از ویژگی های شخصیتی شرکت کنندگان را ارائه کردند و توانایی و
مهارتهای خلاقیتی آنها را با انواع برنامه ها تست کردند.
هفت ویژگی شخصیت خلاق
در طول این مطالعه، پروفسور مارتینسن
و تیمش، هفت ویژگی برتر شخصیتی را برای افراد و مشاوران خلاق به شرح زیر تعیین
کردند:
1) جهت یابی قوی و چند جانبه_ مشاوران ی
با توانایی تصور بسیار قوی، بازیگوش و سرزنده ، با یک تمایل شدید به ایده های نو،
توانایی مسئول و متعهد بودن ، کسانی که توان ایجاد ارتباط و اتصال بین واقعیت و
خیال را دارند
2) نیاز به اصالت _ وجود مقاومت در مقابل
قوانین و تعهدات، دارای یک نگرش و رفتار سرکش، نیاز به انجام کارهایی که هیچکس
دیگری انجام نمی دهد (یا توانش را ندارد)
3)انگیزه _ وجود یک نیاز به اجرا و عمل، دارای
هدف و انجام هدف گذاری، دارای نگرش و دیدگاه همراه با نوآوری، دارای استقامت برای
مقابله با مشکلات
4) جاه طلبی_ نیاز به تاثیرگذاری و موثر
بودن در فعالیتها، مورد توجه و جذاب بودن، تشخیص داده شدن و کاملا مشخص بودن
5) انعطاف پذیری_ دارای توانایی دیدن
جنبه های مختلف یک موضوع و رسیدن به راه حل های گوناگون.
6) مقاومت پایین عاطفی_ دارای تمایل به
تجربیات منفی عاطفی، بی تباتی بیشتر عاطفی در مودها و حالات احساسی و و پایین آمدن
اعتماد به نفس در این موقعیتها.
7)جامعه پذیری پایین و معاشرتی نبودن_
دارای یک تمایل به اینکه خیلی محتاط و با ملاحظه نباشند ، کله شق و لجباز هستند و
اشتباه ها و خطاها را در ایده ها و کارهای دیگران پیدا می کنند.
پروفسور مارتینسن می گوید: " از
میان این هفت ویژگی شخصیتی، جهت یابی و انعطاف پذیری(ویژگی اول و پنجم)؛
فاکتورهایی هستند که بیشترین میزان هدایت به سمت تفکر خلاق را دارند؛ جهت یابی به
نبوغ و هوش و استعداد مربوط است و انعطاف پذیری هم با بینش ونگرش و بصیرت شخص
ارتباط دارد. بقیه 5 ویژگی ، تمایلات وفاکتورهای انگیزشی را توصیف می کنند که روی
خلاقیت تاثیر می گذارند یا جرقه هایی بسوی خلاقیت می زنند!.. این هفت ویژگی شخصیتی
،با کنش و تاثیرمتقابل بر یکدیگر، نوع اجرا وعملکرد ِشخص خلاق را مشخص می کند و
برآن تاثیر می گذارد" .
مارتینسن معتقد است که باید به
کارفرماها توصیه شود که موقعیتهایی را ایجاد و هدایت کنند که نیاز به همکاری را در
مقابل نیاز به خلاقیت اندازه گیری و تعیین و تقویت کنند.او همچنین تاکید می کند که
گاهی ممکن است لازم باشد که به مشاوران خلاق کمک شود تا پروژه هایشان را به اتمام
برسانند! مشاوران خلاق همیشه عملگرا و مشاوران
اجرایی نیستند که این در سوی مخالف نظریۀ
" مدال خلاقیت" قرار دارد!!
هیچ چیز به اندازه خلاقیت به کامل بودن زندگی انسان کمک نمیکند. در
واقع، مواردی که ما را از سایر موجودات متمایز میکند؛ یعنی زبان، ارزشها، هنر و علم
و فناوری در نتیجه خلاقیت و تفکر خلاق بشر است.
خلاقیت، ارتباطی مستقیم با روح و روان و شادمانی فرد و سلامت جسم او
دارد. هر وقت، رفتاری خلاق از خود نشان میدهیم بیش از هر زمان دیگر احساس سرزندگی
میکنیم. هیجان یک نقاش از طرح خلاقانهاش یا دانشمند از ابتکارش در تولید فناوری
جدید را در نظر بگیرید. مشاوران خلاق در زمینه مشاوره مدیریت، بازاریابی،
فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی، تقریبا خود را با هر شرایطی وفق میدهند و
برای رسیدن به اهداف خود از هر چیزی که در دسترسشان است، استفاده میکنند. بهترین
واژهای که میتوان با آن مشاوران خلاق را
نامید، پیچیدگی است. آنها تفکر و عمل را در کنار هم دارند؛ دو ویژگیای که در اکثر
مردم تکتک دیده میشود. آنها به جای این که یک نفر باشند، گویی چند نفر در یک
کالبد هستند.
1
پرانرژیاند: مشاوران خلاق در زمینه مشاوره مدیریت، بازاریابی،
فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی، اگرچه ظاهرا آرام هستند و ساعتها کار میکنند و در کارشان بسیار
متمرکز میشوند، اما پرازانرژی بوده و در محیط اطراف خود فضایی از طراوت و اشتیاق
به وجود میآورند. در واقع آنها از موهبت فیزیکی بسیار خوبی برخوردارند. اغلب آنها
حتی در 70 یا 80 سالگیشان انرژی داشته و سالم هستند. درحقیقت، این انرژی از درون
وجود به سبب ذهن بسیار متمرکزشان نشات میگیرد و صرفا برتری ژنتیکی نیست. البته
این موضوع به این مفهوم نیست که مشاوران خلاق
بیشفعال هستند. در حقیقت
بسیار میخوابند و استراحت میکنند. موضوع این است که آنها بخوبی انرژی خود را
کنترل میکنند. هر وقت لازم باشد براحتی روی موضوعی متمرکز میشوند و در مواقع
لزوم بسرعت باتری خود را شارژ میکنند. آنها متوجه شدهاند فعالیت و استراحت، دو
جزء مهم برای رسیدن به اهدافشان است.
2
از مواد خام ذهنشان بیشتر استفاده میکنند: به نظر میرسد وقتی مشاوران
بسیار خلاق سعی میکنند مشکلی را حل کنند
یا به هدفی برسند، بویژه وقتی آن هدف با قدرت ابتکارشان ارتباط پیدا کند، نسبت به مشاوران
عادی بیشتر از مغزشان استفاده میکنند.
مثلا اگر از یک فرد معمولی بخواهید تصویر گربهای را بکشد، او به شکل ظاهری یک
گربه فکر میکند و با دقت آنچه را از یک گربه میداند، میکشد، اما یک نقاش خلاق،
عمقیتر میاندیشد؛ نهتنها به خود گربه فکر میکند بلکه به مکانی که ایستاده،
کاری که آن انجام میدهد و حتی به خطوط و نقش و نگار بدنش دقت میکند. حتی ممکن
است به آن شخصیت و عواطف انسانی بدهد و چیزی واقعا بیش از یک گربه به شما تحویل میدهد.
مشاوران خلاق با استفاده
بسیار بیشتر از مواد خام به هدفشان میرسند، در واقع با کمک این مواد خام نسبت به
یک فرد معمولی ایدههای بکر بیشتری تولید میکنند.
3
آگاه هستند: اطلاعات عمومی مشاوران خلاق در زمینه مشاوره مدیریت، بازاریابی، فروش، برند، تبلیغات و
روابط عمومی، بالاست. در تحقیقی مشخص شد مشاوران ی که ضریب هوشی زیر 120 دارند،
نمیتوانند از خود خلاقیت نشان دهند، اما مشاوران ی که ضریب هوشیشان بالاتر از
120 است هم الزاما خلاقیت زیادی از خود نشان نمیدهند. در واقع مشاوران خلاق روی تفکرهای متضاد تسلط دارند. از آنجا که
اطلاعات عمومیشان بالاست، کلی ایده و فکر به ذهنشان میرسد. آنها انعطاف دارند و
میتوانند مسائل را از جنبههای مختلف بررسی کنند.
4
شوخ طبعاند: مشاوران خلاق در
کنار نظم و انضباط، بازی و شوخی را هم در نظر میگیرند. سختکوش هستند، اما هرگز شوخطبعی
را فراموش نمیکنند و میتوانند از پس کارهای سختشان با چاشنی شوخی و تخیلات بامزه
برآیند.
5
خیالپردازند: مشاوران خلاق در زمینه مشاوره مدیریت، بازاریابی،
فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی، به سراغ تخیل و فکرهای فانتزی میروند و آن
را با منابع حقیقی در میآمیزند. هنر و علم برجسته درواقع جهشی از تخیل به دنیایی است که از زمان فعلی متفاوت
است. مردم غالبا این گونه تفکرات را صرفا تخیل میپندارند، اما تا تخیل وجود
نداشته باشد، ابتکار و اختراع نیز به وجود نمیآید. مشاوران خلاق گاهی غرق در تخیلات شده و از درون، آنها راهی
به سوی واقعیت باز میکنند. وقتی فردی شروع به تفکر خلاقانه میکند، تمام شرط و شروطهای فقط
منطقی فکرکردن برداشته میشود.
6
ویژگیهای متضاد از خود بروز میدهند: مشاوران خلاق تمایل دارند هم برونگرا و هم درونگرا
باشند. ما معمولا به یک سمت تمایل نشان میدهیم؛ یا دوست داریم در جمعیت و کنار
مردم باشیم یا گوشهای بنشینیم و فقط تماشا کنیم. در حقیقت، در تحقیقات روانشناسی
مشخص شده است مشاوران برونگرا و درونگرا
شخصیت بسیار ثابتی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میکند، اما از طرفی مشاوران
خلاق به نظر میرسد هر دو ویژگی را همزمان
از خود بروز میدهند. آنها در عین حال که دوست دارند در جمع مردم باشند، گاهی گوشهای
خلوت را انتخاب کرده و به تفکر خلاقانه خود مشغول میشوند. در واقع در جمع بودن به
آنها کمک میکند به ایدههای جالب دست پیدا کنند.
7
مغرور و متواضع هستند: مشاوران خلاق در عین حال که به خود افتخار میکنند و
نشانههایی از غرور در خود بروز میدهند، بسیار متواضع هستند. خیلی جالب است فرد
مشهوری را ببینید که فکر میکنید باید بسیار مغرور و متکبر باشد، اما در عوض با
فردی روبهرو شوید که خجالتی است و شکستهنفسی میکند. این مشاوران دقیقا میدانند در کجا ایستادهاند و نسبت به
منابعی که از دیگران ابتدا برای آگاهی یافتن دریافت کردهاند، کاملا آگاه هستند و
برای آنها احترام قائلند. در ضمن از نقش خوششانسی که تاحدی در موفقیتشان موثر
بوده است، اطلاع دارند. بنابراین فروتنی جزئی از وجودشان میشود و از سویی به خود
و ایدههای خلاقانه خود میبالند.
8
از محدودیتها گریزان هستند: مشاوران خلاق تا حدی از مسئولیتهایی که براساس جنسیت به
آنها تحمیل میشود، میگریزند. آزمایشهایی که روی دختران و پسران جوان شده است،
نشان میدهد دخترانی که خلاق هستند روحیهای سختتــــر از دختران دیگر دارند، اما
پسران خلاق حساستر از همجنسان خود بوده و کمتر رفتارهای تهاجمی از خود بروز میدهند.
در واقع، مشاوران خلاق میتوانند ویژگیها
و تواناییهای هر دو جنس را نشان دهند.
9
محافظهکار و شورشی هستند: اشخاص خلاق در زمینه مشاوره مدیریت، بازاریابی،
فروش، برند، تبلیغات و روابط عمومی، در عین حال که محافظهکار هستند، آشوب هم به پا میکنند. آنها هم
برای سنتهای موجود ارزش قائل هستند و هم محافظهکارند و درست همان موقع شورش کرده
و بتشکن میشوند. در واقع اگر فقط سنتگرا باشند، نمیتوانند تغییری در زندگی
ایجاد کنند و اگر هم بدون توجه و احترام به گذشته به سراغ فرصتهای جدید بروند،
نمیتوانند موارد تازه و نو را به عنوان پیشرفت در نظر بگیرند. در حقیقت، همانقدر
که برای موارد موجود که از گذشته باقی مانده ارزش قائل هستند، شهامت خطر کردن
داشته و ایدههای نو ارائه میدهند.
10
قبل از این که دست به کار شوند، فکر میکنند: مشاوران خلاق قبل از این که شروع به انجام دادن کاری
کنند، از ذهنشان کمک میگیرند و موضوع را مرور کرده و احتمالات متفاوتی را در نظر میگیرند
و جهتی را مشخص میکنند. وقتی مسالهای را به یک فرد معمولی بدهید، حل کند او فورا
دست به کار میشود و به علت این که ذهنش بشدت روی حل آن مساله متمرکز میشود، نمیتواند
محدودیتها را کنار بزند و به طور کلی به راهحلهای بسیار معمولی و مشخص فکر میکند،
اما یک فرد بسیار خلاق مشکل را در سرش میچرخاند و تا حدی آن را سبک و سنگین میکند.
سوالهایی از خود میپرسد و به سناریوهای مختلف فکر میکند و حتی گاهی اوقات برای
حل مشکلش از اطلاعات بیربط استفاده میکند.
منابع: کتاب اصول مشاور مدیریت، اصول دکتری بازاریابی وکتاب مشاور بازاریابی و فروش، ترجمه و تالیف: علی خویه 1392---- www.gmas.ir, www.khooyeh.cm, www.khooyeh.ir
- ۹۲/۱۱/۲۹